Przedstawiony na rysunku pojazd to
- manewrowa lokomotywa spalinowa.
- liniowa lokomotywa elektryczna.
- liniowa lokomotywa spalinowa.
- elektryczny zespół trakcyjny.
Na rysunku przedstawiono lokomotywę o układzie osi
- B’B’
- C’C’
- Bo’Bo’
- Co’Co’
Na rysunku przedstawiono wagon towarowy serii Gbs
- z otwieranym dachem.
- kryty budowy normalnej.
- węglarka budowy normalnej
- platforma budowy normalnej.
Pojazd o układzie Bo’Bo’+Bo’Bo’ to
- lokomotywa dwuczłonowa, w której każdy człon ma po 2 dwuosiowe wózki, a wszystkie osie są napędzane indywidualnymi silnikami trakcyjnymi.
- lokomotywa jednoczłonowa, czteroosiowa o dwóch wózkach, w których wszystkie osie są napędzane indywidualnymi silnikami trakcyjnymi.
- lokomotywa jednoczłonowa, ośmioosiowa o dwóch wózkach, w których wszystkie osie są napędzane indywidualnymi silnikami trakcyjnymi.
- lokomotywa dwuczłonowa, w której każdy człon ma po 2 dwuosiowe wózki, w których osie napędzane są grupowo.
W przedstawionym na rysunku wózku zastosowano prowadzenie zestawu typu
- kolumnowego
- wahaczowego
- widłowego
- klinowego
W przedstawionym na rysunku wózku pierwszy stopień usprężynowania stanowią
- elementy metalowo-gumowe
- miechy pneumatyczne.
- sprężyny śrubowe.
- resory piórowe.
Pojęcie rekuperacji oznacza
- zblokowanie kół poprzez zbyt dużą siłę hamowania.
- wykruszenia materiału wstawki klocka hamulcowego wskutek przeciążenia.
- odzysk energii elektrycznej z procesu hamowania elektrodynamicznego pojazdu
- współpracę kilku układów hamulcowych (pneumatycznego, dynamicznego, szynowego).
Wał korbowy jest elementem charakterystycznym dla
- układu przeniesienia napędu silnika elektrycznego.
- spalinowego silnika trakcyjnego.
- przekładni hydromechanicznej.
- układu napędu wiązarowego.
Na rysunku czerwoną ramką zaznaczono
- cylinder hamulca sprężynowego.
- tłumik hydrauliczny wężykowania.
- amortyzator hydrauliczny pionowy
- siłownik hamulca elektromagnetycznego.
Panewki są elementami łożysk
- ślizgowych
- kulkowych
- walcowych
- igiełkowych
We współczesnych pojazdach z hamulcem tarczowym, dla zwiększenia współczynnika tarcia między kołem i szyną przez czyszczenie powierzchni tocznej zestawów kołowych, stosuje się tzw.
- szczotki
- szczęki
- klatki
- bloki
Podstawowym materiałem wykorzystywanym do produkcji wentylowanych tarcz hamulcowych w pojazdach szynowych są
- stale
- żeliwa
- spieki metaliczne.
- tworzywa organiczne.
W starszych pojazdach napędzanych silnikami trakcyjnymi prądu stałego pobór prądu w trakcie rozruchu ogranicza się za pomocą
- przełączania odczepów transformatora.
- obwodów bocznikowani
- rezystorów rozruchowych.
- układu LC.
Zadaniem przekaźników nadmiarowo-prądowych w obwodach głównych lokomotywy jest
- zabezpieczenie podzespołów pomocniczych przed zanikiem napięcia.
- zabezpieczenie silników trakcyjnych przed przeciążeniem.
- załączenie automatycznych systemów gaszenia pożarów.
- ochrona przeciwporażeniowa maszynisty pojazdu
Bocznikowanie uzwojenia wzbudzenia silnika trakcyjnego prądu stałego służy
- zmianie kierunku obrotów silnika trakcyjnego
- regulacji prędkości obrotowej silnika trakcyjnego.
- wyłączaniu silnika w przypadku jego uszkodzenia.
- przeprowadzaniu samoczynnego rozruchu pojazdu.
Przedstawiony na rysunku podzespół to
- prądnica główna ze wzbudnicą.
- sprężarka tłokowa powietrza.
- elektryczny silnik trakcyjny.
- spalinowy silnik trakcyjny.
Nakładki ślizgaczy odbieraków prądu w pojazdach eksploatowanych na sieci PKP PLK wykonuje się
- ze stali.
- ze stopów miedzi.
- ze stopów aluminium.
- z kompozytów węglowych.
W wagonie towarowym w instalacji hamulca typu Oerlikon, cylinder hamulcowy powinien być podłączony do
- przewodu głównego.
- zaworu rozrządczego.
- przewodu zasilającego.
- zbiornika pomocniczego.
Końcowe zawory odcinające mają czerwony kolor na przewodzie
- głównym
- zasilającym
- ogrzewania parowego.
- sterowania wielokrotnego.
Na podstawie oznaczenia na ostoi pojazdu określ minimalny promień łuku toru, po którym może poruszać się ten pojazd.
- 10,70 m
- 19,80 m
- 80,0 m
- 84,0 m
Zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie eksploatacji pojazdów szynowych w Dokumentacji Systemu Utrzymania dla pojazdu kolejowego nie muszą być zawarte
- instrukcje montażu i demontażu zespołów i podzespołów pojazdu.
- cykle przeglądowo-naprawcze dla pojazdu.
- karty pomiarowe i protokoły napraw.
- instrukcje użytkowania pojazdu.
Do pomiarów grubości okładziny ciernej hamulca tarczowego wykorzystuje się
- suwmiarkę
- profilomierz
- przymiar liniowy.
- elektryczny miernik uniwersalny.
Na rysunku przedstawiono sprzęg
- trąbkowy
- SA-3 OSŻD
- śrubowy UIC.
- Scharfenberga
Do pomiaru rezystancji izolacji przewodów w instalacji elektrycznej wagonu pasażerskiego należy użyć
- miernika uniwersalnego.
- mostka Thomsona.
- megaomomierza
- watomierza
Przegrzanie łożyska osiowego zestawu kołowego można wykryć za pośrednictwem
- kamery termowizyjnej.
- młotka rewidenckiego
- użycia penetrantu.
- wagi torowej.
Na rysunku przedstawiony został obwód główny lokomotywy spalinowej typu 302D, w której zastosowano
- prądnicę prądu stałego i silniki prądu stałego.
- prądnicę prądu stałego z układem przekształtnikowym i silniki asynchroniczne
- trójfazową prądnicę prądu przemiennego z prostownikiem i silniki prądu stałego.
- trójfazową prądnicę prądu przemiennego z układem przekształtnikowym i silniki asynchroniczne.
Na rysunku przedstawiono schemat elektrycznego silnika
- szeregowego
- bocznikowego
- obcowzbudnego
- szeregowo-bocznikowego
Funkcja mostkowania hamulca bezpieczeństwa możliwa jest w układzie hamulca
- elektropneumatycznego
- elektrodynamicznego
- hydrodynamicznego
- pneumatycznego
Zadziałanie wyłącznika szybkiego w lokomotywie elektrycznej po ustawieniu pierwszej pozycji nastawnika jazdy w celu ruszenia pojazdem z miejsca może być spowodowane
- zwarciem doziemnym obwodu głównego.
- uszkodzeniem wentylatorów rezystorów rozruchowych.
- zatarciem łożyskowania jednego z silników trakcyjnych.
- przerwaniem połączeń elektrycznych obwodu głównego lokomotywy.
Na rysunku przedstawiono
- zapadnię do demontażu zestawów kołowych
- tokarkę podtorową do zestawów kołowych.
- stanowisko regulacji układu hamulcowego.
- stanowisko do obręczowania kół bosych.
Którego podzespołu pojazdu kolejowego dotyczą parametry zawarte w tabeli pomiarowej?
- Systemu SHP
- Zadajnika jazdy.
- Rejestratora zdarzeń.
- Czuwaka aktywnego.
Na rysunku widoczne są skutki
- przesunięcia obręczy zestawu kołowego.
- uszkodzenia układu smarowania obrzeży.
- pęknięcia sprężyny w I stopniu usprężynowania.
- przegrzania łożyska osiowego zestawu kołowego.
Widoczne na rysunku uszkodzenie powierzchni tocznej koła powstało na skutek
- jazdy w stanie nieodhamowanym, ale bez zablokowania kół.
- jazdy w stanie nieodhamowanym z zablokowanymi kołami.
- najechania na przeszkodę na torze.
- wycieku smaru z maźnicy.
Charakterystycznym objawem powstania płaskiego miejsca na powierzchni tocznej zestawu kołowego jest
- wydobywający się dym i rozgrzanie do czerwoności kół w trakcie jazdy
- rytmiczny stukot i duże obciążenia udarowe w trakcie jazdy.
- piski i zgrzyty wydawane przez układ jezdny.
- znaczny spadek siły hamowania pojazdu.
Biały dym wydobywający się z układu wydechowego silnika spalinowego pojazdu trakcyjnego jest objawem
- zbyt ubogiej mieszanki paliwa spalanej w silniku.
- zbyt bogatej mieszanki paliwa spalanej w silniku.
- rozszczelnienia głowicy silnika i dostawania się cieczy chłodzącej do komory spalania
- zużycia pierścieni tłokowych i/lub gładzi cylindrowych skutkujących dostawaniem się znacznych ilości oleju silnikowego do komory spalania.
Która sytuacja nie spowoduje hamowania w składzie pociągu?
- Rozerwanie składu pociągu.
- Rozszczelnienie przewodu głównego.
- Otwarcie zaworu odcinającego na końcu składu pociągu.
- Rozszczelnienie przewodu między zbiornikiem pomocniczym i zaworem rozrządczym.
Który wagon należy zastosować do przewiezienia kruszywa budowlanego do ładowni wyposażonej w koparki rozładunkowe?
- Węglarkę budowy normalnej.
- Samowyładowczy
- Platformę
- Kryty
Do przewozu zboża w stanie sypkim (niepakowanym) należy wykorzystać wagon
- zbiornikowy
- platformę kłonicową.
- węglarkę samowyładowczą.
- specjalny do przewozu zboża.
Na rysunku przedstawiono cykl przeglądowo-naprawczy spalinowego zespołu trakcyjnego. Jeżeli przebieg jednego z pojazdów od momentu wyprodukowania wynosi 562 000 km, to następne czynności przeglądowe na tym pojeździe wykonywane będą według wytycznych dla poziomu
- PU2
- PU3-1
- PU3-2
- PU4
Na podstawie wykresu możliwości trakcyjnych lokomotywy typu 301Db serii SP45 wskaż prędkość możliwą do utrzymania, przy sile pociągowej lokomotywy prowadzącej skład o masie Gw równej 900 ton, na wzniesieniu 12‰.
- 20 km/h
- 40 km/h
- 60 km/h
- 80 km/h