Egzamin E26-teoretyczny

  • Rok: 2019
  • Pytań: 40

1.

Przedstawiony na rysunku pojazd to

  • manewrowa lokomotywa spalinowa.
  • liniowa lokomotywa elektryczna.
  • liniowa lokomotywa spalinowa.
  • elektryczny zespół trakcyjny.

2.

Na rysunku przedstawiono lokomotywę o układzie osi

  • B’B’
  • C’C’
  • Bo’Bo’
  • Co’Co’

3.

Na rysunku przedstawiono wagon towarowy serii Gbs

  • z otwieranym dachem.
  • kryty budowy normalnej.
  • węglarka budowy normalnej
  • platforma budowy normalnej.

4.

Pojazd o układzie Bo’Bo’+Bo’Bo’ to

  • lokomotywa dwuczłonowa, w której każdy człon ma po 2 dwuosiowe wózki, a wszystkie osie są napędzane indywidualnymi silnikami trakcyjnymi.
  • lokomotywa jednoczłonowa, czteroosiowa o dwóch wózkach, w których wszystkie osie są napędzane indywidualnymi silnikami trakcyjnymi.
  • lokomotywa jednoczłonowa, ośmioosiowa o dwóch wózkach, w których wszystkie osie są napędzane indywidualnymi silnikami trakcyjnymi.
  • lokomotywa dwuczłonowa, w której każdy człon ma po 2 dwuosiowe wózki, w których osie napędzane są grupowo.

5.

W przedstawionym na rysunku wózku zastosowano prowadzenie zestawu typu

  • kolumnowego
  • wahaczowego
  • widłowego
  • klinowego

6.

W przedstawionym na rysunku wózku pierwszy stopień usprężynowania stanowią

  • elementy metalowo-gumowe
  • miechy pneumatyczne.
  • sprężyny śrubowe.
  • resory piórowe.

7.

Pojęcie rekuperacji oznacza

  • zblokowanie kół poprzez zbyt dużą siłę hamowania.
  • wykruszenia materiału wstawki klocka hamulcowego wskutek przeciążenia.
  • odzysk energii elektrycznej z procesu hamowania elektrodynamicznego pojazdu
  • współpracę kilku układów hamulcowych (pneumatycznego, dynamicznego, szynowego).

8.

Wał korbowy jest elementem charakterystycznym dla

  • układu przeniesienia napędu silnika elektrycznego.
  • spalinowego silnika trakcyjnego.
  • przekładni hydromechanicznej.
  • układu napędu wiązarowego.

9.

Na rysunku czerwoną ramką zaznaczono

  • cylinder hamulca sprężynowego.
  • tłumik hydrauliczny wężykowania.
  • amortyzator hydrauliczny pionowy
  • siłownik hamulca elektromagnetycznego.

10.

Panewki są elementami łożysk

  • ślizgowych
  • kulkowych
  • walcowych
  • igiełkowych

11.

We współczesnych pojazdach z hamulcem tarczowym, dla zwiększenia współczynnika tarcia między kołem i szyną przez czyszczenie powierzchni tocznej zestawów kołowych, stosuje się tzw.

  • szczotki
  • szczęki
  • klatki
  • bloki

12.

Podstawowym materiałem wykorzystywanym do produkcji wentylowanych tarcz hamulcowych w pojazdach szynowych są

  • stale
  • żeliwa
  • spieki metaliczne.
  • tworzywa organiczne.

13.

W starszych pojazdach napędzanych silnikami trakcyjnymi prądu stałego pobór prądu w trakcie rozruchu ogranicza się za pomocą

  • przełączania odczepów transformatora.
  • obwodów bocznikowani
  • rezystorów rozruchowych.
  • układu LC.

14.

Zadaniem przekaźników nadmiarowo-prądowych w obwodach głównych lokomotywy jest

  • zabezpieczenie podzespołów pomocniczych przed zanikiem napięcia.
  • zabezpieczenie silników trakcyjnych przed przeciążeniem.
  • załączenie automatycznych systemów gaszenia pożarów.
  • ochrona przeciwporażeniowa maszynisty pojazdu

15.

Bocznikowanie uzwojenia wzbudzenia silnika trakcyjnego prądu stałego służy

  • zmianie kierunku obrotów silnika trakcyjnego
  • regulacji prędkości obrotowej silnika trakcyjnego.
  • wyłączaniu silnika w przypadku jego uszkodzenia.
  • przeprowadzaniu samoczynnego rozruchu pojazdu.

16.

Przedstawiony na rysunku podzespół to

  • prądnica główna ze wzbudnicą.
  • sprężarka tłokowa powietrza.
  • elektryczny silnik trakcyjny.
  • spalinowy silnik trakcyjny.

17.

Nakładki ślizgaczy odbieraków prądu w pojazdach eksploatowanych na sieci PKP PLK wykonuje się

  • ze stali.
  • ze stopów miedzi.
  • ze stopów aluminium.
  • z kompozytów węglowych.

18.

W wagonie towarowym w instalacji hamulca typu Oerlikon, cylinder hamulcowy powinien być podłączony do

  • przewodu głównego.
  • zaworu rozrządczego.
  • przewodu zasilającego.
  • zbiornika pomocniczego.

19.

Końcowe zawory odcinające mają czerwony kolor na przewodzie

  • głównym
  • zasilającym
  • ogrzewania parowego.
  • sterowania wielokrotnego.

20.

Na podstawie oznaczenia na ostoi pojazdu określ minimalny promień łuku toru, po którym może poruszać się ten pojazd.

  • 10,70 m
  • 19,80 m
  • 80,0 m
  • 84,0 m

21.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie eksploatacji pojazdów szynowych w Dokumentacji Systemu Utrzymania dla pojazdu kolejowego nie muszą być zawarte

  • instrukcje montażu i demontażu zespołów i podzespołów pojazdu.
  • cykle przeglądowo-naprawcze dla pojazdu.
  • karty pomiarowe i protokoły napraw.
  • instrukcje użytkowania pojazdu.

22.

Do pomiarów grubości okładziny ciernej hamulca tarczowego wykorzystuje się

  • suwmiarkę
  • profilomierz
  • przymiar liniowy.
  • elektryczny miernik uniwersalny.

23.

Na rysunku przedstawiono sprzęg

  • trąbkowy
  • SA-3 OSŻD
  • śrubowy UIC.
  • Scharfenberga

24.

Do pomiaru rezystancji izolacji przewodów w instalacji elektrycznej wagonu pasażerskiego należy użyć

  • miernika uniwersalnego.
  • mostka Thomsona.
  • megaomomierza
  • watomierza

25.

Przegrzanie łożyska osiowego zestawu kołowego można wykryć za pośrednictwem

  • kamery termowizyjnej.
  • młotka rewidenckiego
  • użycia penetrantu.
  • wagi torowej.

26.

Na rysunku przedstawiony został obwód główny lokomotywy spalinowej typu 302D, w której zastosowano

  • prądnicę prądu stałego i silniki prądu stałego.
  • prądnicę prądu stałego z układem przekształtnikowym i silniki asynchroniczne
  • trójfazową prądnicę prądu przemiennego z prostownikiem i silniki prądu stałego.
  • trójfazową prądnicę prądu przemiennego z układem przekształtnikowym i silniki asynchroniczne.

27.

Na rysunku przedstawiono schemat elektrycznego silnika

  • szeregowego
  • bocznikowego
  • obcowzbudnego
  • szeregowo-bocznikowego

28.

Funkcja mostkowania hamulca bezpieczeństwa możliwa jest w układzie hamulca

  • elektropneumatycznego
  • elektrodynamicznego
  • hydrodynamicznego
  • pneumatycznego

29.

Zadziałanie wyłącznika szybkiego w lokomotywie elektrycznej po ustawieniu pierwszej pozycji nastawnika jazdy w celu ruszenia pojazdem z miejsca może być spowodowane

  • zwarciem doziemnym obwodu głównego.
  • uszkodzeniem wentylatorów rezystorów rozruchowych.
  • zatarciem łożyskowania jednego z silników trakcyjnych.
  • przerwaniem połączeń elektrycznych obwodu głównego lokomotywy.

30.

Na rysunku przedstawiono

  • zapadnię do demontażu zestawów kołowych
  • tokarkę podtorową do zestawów kołowych.
  • stanowisko regulacji układu hamulcowego.
  • stanowisko do obręczowania kół bosych.

31.

Którego podzespołu pojazdu kolejowego dotyczą parametry zawarte w tabeli pomiarowej?

  • Systemu SHP
  • Zadajnika jazdy.
  • Rejestratora zdarzeń.
  • Czuwaka aktywnego.

32.

Na rysunku widoczne są skutki

  • przesunięcia obręczy zestawu kołowego.
  • uszkodzenia układu smarowania obrzeży.
  • pęknięcia sprężyny w I stopniu usprężynowania.
  • przegrzania łożyska osiowego zestawu kołowego.

33.

Widoczne na rysunku uszkodzenie powierzchni tocznej koła powstało na skutek

  • jazdy w stanie nieodhamowanym, ale bez zablokowania kół.
  • jazdy w stanie nieodhamowanym z zablokowanymi kołami.
  • najechania na przeszkodę na torze.
  • wycieku smaru z maźnicy.

34.

Charakterystycznym objawem powstania płaskiego miejsca na powierzchni tocznej zestawu kołowego jest

  • wydobywający się dym i rozgrzanie do czerwoności kół w trakcie jazdy
  • rytmiczny stukot i duże obciążenia udarowe w trakcie jazdy.
  • piski i zgrzyty wydawane przez układ jezdny.
  • znaczny spadek siły hamowania pojazdu.

35.

Biały dym wydobywający się z układu wydechowego silnika spalinowego pojazdu trakcyjnego jest objawem

  • zbyt ubogiej mieszanki paliwa spalanej w silniku.
  • zbyt bogatej mieszanki paliwa spalanej w silniku.
  • rozszczelnienia głowicy silnika i dostawania się cieczy chłodzącej do komory spalania
  • zużycia pierścieni tłokowych i/lub gładzi cylindrowych skutkujących dostawaniem się znacznych ilości oleju silnikowego do komory spalania.

36.

Która sytuacja nie spowoduje hamowania w składzie pociągu?

  • Rozerwanie składu pociągu.
  • Rozszczelnienie przewodu głównego.
  • Otwarcie zaworu odcinającego na końcu składu pociągu.
  • Rozszczelnienie przewodu między zbiornikiem pomocniczym i zaworem rozrządczym.

37.

Który wagon należy zastosować do przewiezienia kruszywa budowlanego do ładowni wyposażonej w koparki rozładunkowe?

  • Węglarkę budowy normalnej.
  • Samowyładowczy
  • Platformę
  • Kryty

38.

Do przewozu zboża w stanie sypkim (niepakowanym) należy wykorzystać wagon

  • zbiornikowy
  • platformę kłonicową.
  • węglarkę samowyładowczą.
  • specjalny do przewozu zboża.

39.

Na rysunku przedstawiono cykl przeglądowo-naprawczy spalinowego zespołu trakcyjnego. Jeżeli przebieg jednego z pojazdów od momentu wyprodukowania wynosi 562 000 km, to następne czynności przeglądowe na tym pojeździe wykonywane będą według wytycznych dla poziomu

  • PU2
  • PU3-1
  • PU3-2
  • PU4

40.

Na podstawie wykresu możliwości trakcyjnych lokomotywy typu 301Db serii SP45 wskaż prędkość możliwą do utrzymania, przy sile pociągowej lokomotywy prowadzącej skład o masie Gw równej 900 ton, na wzniesieniu 12‰.

  • 20 km/h
  • 40 km/h
  • 60 km/h
  • 80 km/h

Zakończ test i sprawdź odpowiedzi