Czym charakteryzuje się lokomotywa manewrowa?
- Posiada kocioł i kabel wysokiego napięcia do ogrzewania wagonów
- Posiada jedną kabinę i pomosty dla pracowników manewrowych.
- Posiada możliwość przewożenia dodatkowych pasażerów.
- Może operować tylko na liniach zelektryfikowanych.
Wagon pasażerski o oznaczeniu literowym BD to wagon
- osobowy 2 klasy z przedziałem bagażowym
- osobowy 1 klasy z przedziałem barowym.
- pocztowy
- sypialny
Na rysunku przedstawiono pojazd, który zalicza się do grupy pojazdów
- normalnotorowych
- szerokotorowych
- dwudrogowych
- monorail
Podzespół oznaczany literą d, przedstawiony na rysunku to
- silnik trakcyjny prądu przemiennego.
- obudowa przekładni głównej.
- tarcza hamulcowa.
- wał drążony.
Układ prowadzenia zestawu kołowego w ramie
- występuje tylko w pojazdach wózkowych.
- łączy koło z ramą wózka / pojazdu z pominięciem osi zestawu kołowego.
- stanowi mechaniczne, zawsze sztywne, połączenie zestawu kołowego z ramą wózka / pojazdu.
- stanowi mechaniczne połączenie zestawu kołowego z ramą wózka / pojazdu zapewniającą właściwą podatność / swobodę ruchów zestawu kołowego.
Na rysunku przedstawiono wózek lokomotywy dostosowany do
- bezpośredniego oparcia na nim podwozia.
- bezpośredniego oparcia na nim nadwozia.
- pośredniego oparcia nadwozia z wykorzystaniem belki skrętnej
- pośredniego oparcia nadwozia z wykorzystaniem belki bujakowej.
Na rysunku przedstawiono
- pomocniczy napęd wagonu
- silnik trakcyjny lokomotywy.
- zewnętrzny cylinder hamulca.
- wózek wyposażony w prądnicę wagonową
Na rysunku przedstawiono uniwersalny ciągnik szynowy UCS-40. Jest to pojazd przeznaczony do
- podbijania torów.
- pasażerskiego ruchu lokalnego
- pomiarów geometrii toru kolejowego
- prac rewizyjnych przy sieci trakcyjnej
W kolejowych pojazdach spalinowych w układzie przeniesienia napędu pomiędzy silnikiem a osiami napędnymi stosowane są przekładnie
- elektryczne, gazowe i klinowe
- pasowe, elektroniczne i cierne.
- mechaniczne, elektryczne i hydrauliczne.
- bezwładnościowe, hydrostatyczne i akumulatorowe
Koło monoblokowe składa się
- z jednego elementu, wykonanego w procesie kucia na gorąco i następnie przez obróbkę skrawaniem
- co najmniej z koła bosego, obręczy oraz zabezpieczającego pierścienia zaciskowego.
- z dwóch części – tarczy oraz wieńca – łączonych ze sobą po osadzeniu koła na osi zestawu kołowego.
- co najmniej z tarczy koła (koła bosego), obręczy oraz wkładki gumowej umieszczonej pomiędzy kołem a obręczą.
Na rysunku przedstawiono koła
- ramienne
- obręczowe
- monoblokowe
- wielosegmentowe
Układ wspomagający system przeciwpoślizgowy, powodujący poprawę przyczepności kół z szyną, to
- piasecznice
- czujniki prędkości.
- system mostkowania hamulca
- czujnik ciśnienia w przewodzie hamulcowym.
Hamowanie elektrodynamiczne silnikiem (nie rekuperacyjne) polega na wytracaniu energii elektrycznej
- poprzez oddawanie jej do sieci powrotnej.
- w przetwornicach energii elektrycznej.
- i oddawaniu jej do sieci trakcyjnej.
- na elementach oporowych.
Ślizgacz wskazano na rysunku cyfrą
- 1
- 2
- 3
- 4
W tramwajach na terenie Polski stosuje się napęd pantografów
- elektro-mechaniczny lub ręczny.
- pneumatyczny
- magnetyczny
- hydrauliczny
W pojazdach kolejowych eksploatowanych na terenie Unii Europejskiej stosuje się
- miedziane nakładki ślizgowe odbieraków prądu.
- miedziane pokryte smarem grafitowym nakładki ślizgowe odbieraków prądu
- węglowe (grafitowe) z domieszką miedzi nakładki ślizgowe odbieraków prądu.
- wykonane ze stali miękkiej odpornej na ścieranie nakładki ślizgowe odbieraków prądu.
W kolejowym hamulcu zespolonym spadek ciśnienia powietrza w przewodzie głównym powoduje
- odhamowanie
- hamowanie robocze
- hamowanie postojowe.
- hamowanie uzupełnione.
Na rysunku przedstawiono
- drąg hamulcowy.
- klocek hamulcowy.
- trójkąt hamulcowy.
- wstawkę hamulcową.
Układ pneumatyczny pojazdu szynowego służy do zaopatrywania w sprężone powietrze
- urządzeń hydraulicznych.
- przetwornicy oświetleniowej.
- tylko układu otwierania drzwi bocznych.
- urządzeń pneumatycznych pojazdu, w tym układu hamulcowego
Masa lokomotywy sześcioosiowej wynosi 120 t. Przy równomiernym rozłożeniu masy nacisk pojedynczego zestawu kołowego na tor wynosi około
- 100 kN
- 200 kN
- 400 kN
- 800 kN
Linki uszyniające, łączące w pojeździe trakcyjnym ramę wózka z maźnicą zestawu kołowego, mają za zadanie
- podgrzewanie smaru w maźnicy
- ochronę obręczy zestawów kołowych od korozji elektrycznej.
- odprowadzanie ładunków elektrycznych do zestawu kołowego.
- stanowić zabezpieczenie przed wypadnięciem zestawu kołowego z ramy wózka.
Który element bezpieczeństwa ruchu kolejowego przedstawiono na rysunku?
- Urządzenie odpłaszania zwierząt UOZ.
- Nadajnik GSM-R.
- Nadajnik SHP.
- Balisę ETCS.
Czuwak aktywny to urządzenie automatyki bezpieczeństwa pojazdu kolejowego kontrolujące czujność prowadzącego pojazd poprzez konieczność
- okresowej zmiany położenia nastawnika jazdy
- naciśnięcia przycisku czujności co określony czas.
- stałego trzymania naciśniętego przycisku czujności
- włączenia kamery monitoryjącej zachowanie maszynisty.
Na rysunku przedstawiono
- czujnik ciśnienia.
- klocek hamulcowy
- wstawkę hamulcową.
- elektromagnes (czujnik) SHP.
W miejscu zaznaczonym strzałką na rysunku należy sprawdzić poziom
- wody w zbiorniku wyrównawczym.
- oleju do smarowania obrzeża.
- elektrolitu w akumulatorach.
- piasku w piasecznicy
Oznaczony na rysunku czerwoną ramką element pojazdu tramwajowego, pełni rolę hamulca
- roboczego
- służbowego
- awaryjnego
- postojowego
Zadziałanie którego hamulca w pojazdach szynowych uniezależnia drogę hamowania od przyczepności zestawów kołowych?
- Szynowego
- Szczękowego
- Elektropneumatycznego
- Elektrodynamicznego tarczowego
Na rysunku przedstawiono pulpit komputera lokomotywy z wyświetlonym zestawem
- alarmu układu biegowego pociągu.
- kontrolek systemu hamowania pociągu.
- poprawnej pracy układu rozruchowego silników trakcyjnych.
- sygnałów oświetlenia podawanych na czołownicy lokomotywy.
Pomiary zużycia obrzeży zestawów kołowych wykonuje się
- metrówką
- średnicówką
- suwmiarką kolejową.
- głębokościomierzem
Utrzymywanie pojazdu kolejowego zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi danej serii, wymaga do stosowania się do zaleceń zawartych w
- instrukcji obsługi.
- DTSU
- DSU
- DTR
Urządzenie na którym stoi lokomotywa służy do
- pomiaru obwodów elektrycznych lokomotywy.
- diagnostyki układu pneumatycznego.
- diagnostyki układu biegowego.
- pomiaru skrajni taboru.
Na rysunku przedstawiono łożysko
- stożkowe
- kulkowe wzdłużne.
- igiełkowe wzdłużne.
- walcowe dwurzędowe.
Do przewozu drutów jezdnych nawiniętych na bębny kablowe do miejsca remontu sieci trakcyjnej linii kolejowej, należy zastosować wagon
- węglarkę budowy normalnej.
- samowyładowczy
- platformę
- kryty
Oświetlenie czołowe lokomotywy przedstawionej na rysunku umożliwia jej
- jazdę pociągową po torze niewłaściwym.
- jazdę pociągową po torze właściwym.
- bezpieczny postój.
- jazdę manewrową
Elektryczny pojazd trakcyjny dwukabinowy podczas prowadzenia składu pociągu towarowego nieprzekraczającego jego maksymalnych możliwości trakcyjnych w okresie letnim powinien poruszać się na
- opuszczonych odbierakach prądu.
- podniesionych obu odbierakach prądu.
- podniesionym tylnym odbieraku prądu.
- podniesionym przednim odbieraku prądu.
Który element pantografu określa, czy jest on przeznaczony do pracy pod napięciem 3 kV DC czy pod napięcie 25 kV 50 Hz AC?
- Profil nabieżnika
- Grubość nakładki węglowej.
- Kształt podstawy pantografu.
- Wysokość izolatora wsporczego.
Podczas jazdy lokomotywy wieloczłonowej kabiną B do przodu, jadąc w trakcji podwójnej z inną lokomotywą, które z pantografów oznaczonych na rysunku należy podnieść do góry?
- Pantograf 2 i 4
- Pantograf 1 i 2
- Pantograf 1 i 4
- . Pantograf 1 i 3
Nowoczesny system stosowany na kolei przeznaczony do łączności głosowej oraz zapewnienia transmisji danych na potrzeby ETCS poziomu 2 to
- ORMO
- TRMS
- GSM-R
- GPS
Jeżeli podczas przejazdu pociągu dyżurny ruchu lub dróżnik zgłosi maszyniście zablokowany zestaw kołowy, którego objawem są wydobywające się iskry, to wówczas maszynista powinien
- zatrzymać pociąg w celu przeprowadzenia oględzin, przeprowadzić odhamowanie i dojechać do najbliższej stacji.
- kontynuować jazdę do stacji docelowej ze zmniejszoną prędkością bez zatrzymywania składu
- uruchomić system diagnostyki w lokomotywie, kontynuując jazdę.
- . zawiadomić o fakcie Służbę Ochrony Kolei i kontynuować jazdę.
Charakterystyka trakcyjna lokomotywy
Na podstawie wykresu określ maksymalną prędkość lokomotywy prowadzącej skład o masie Gw równej 300 ton na wzniesieniu 10‰.
- 100 km/h
- 60 km/h
- 45 km/h
- 20 km/h