Egzamin E26-teoretyczny

  • Rok: 2020
  • Pytań: 40

1.

Czym charakteryzuje się lokomotywa manewrowa?

  • Posiada kocioł i kabel wysokiego napięcia do ogrzewania wagonów
  • Posiada jedną kabinę i pomosty dla pracowników manewrowych.
  • Posiada możliwość przewożenia dodatkowych pasażerów.
  • Może operować tylko na liniach zelektryfikowanych.

2.

Wagon pasażerski o oznaczeniu literowym BD to wagon

  • osobowy 2 klasy z przedziałem bagażowym
  • osobowy 1 klasy z przedziałem barowym.
  • pocztowy
  • sypialny

3.

Na rysunku przedstawiono pojazd, który zalicza się do grupy pojazdów

  • normalnotorowych
  • szerokotorowych
  • dwudrogowych
  • monorail

4.

Podzespół oznaczany literą d, przedstawiony na rysunku to

  • silnik trakcyjny prądu przemiennego.
  • obudowa przekładni głównej.
  • tarcza hamulcowa.
  • wał drążony.

5.

Układ prowadzenia zestawu kołowego w ramie

  • występuje tylko w pojazdach wózkowych.
  • łączy koło z ramą wózka / pojazdu z pominięciem osi zestawu kołowego.
  • stanowi mechaniczne, zawsze sztywne, połączenie zestawu kołowego z ramą wózka / pojazdu.
  • stanowi mechaniczne połączenie zestawu kołowego z ramą wózka / pojazdu zapewniającą właściwą podatność / swobodę ruchów zestawu kołowego.

6.

Na rysunku przedstawiono wózek lokomotywy dostosowany do

  • bezpośredniego oparcia na nim podwozia.
  • bezpośredniego oparcia na nim nadwozia.
  • pośredniego oparcia nadwozia z wykorzystaniem belki skrętnej
  • pośredniego oparcia nadwozia z wykorzystaniem belki bujakowej.

7.

Na rysunku przedstawiono

  • pomocniczy napęd wagonu
  • silnik trakcyjny lokomotywy.
  • zewnętrzny cylinder hamulca.
  • wózek wyposażony w prądnicę wagonową

8.

Na rysunku przedstawiono uniwersalny ciągnik szynowy UCS-40. Jest to pojazd przeznaczony do

  • podbijania torów.
  • pasażerskiego ruchu lokalnego
  • pomiarów geometrii toru kolejowego
  • prac rewizyjnych przy sieci trakcyjnej

9.

W kolejowych pojazdach spalinowych w układzie przeniesienia napędu pomiędzy silnikiem a osiami napędnymi stosowane są przekładnie

  • elektryczne, gazowe i klinowe
  • pasowe, elektroniczne i cierne.
  • mechaniczne, elektryczne i hydrauliczne.
  • bezwładnościowe, hydrostatyczne i akumulatorowe

10.

Koło monoblokowe składa się

  • z jednego elementu, wykonanego w procesie kucia na gorąco i następnie przez obróbkę skrawaniem
  • co najmniej z koła bosego, obręczy oraz zabezpieczającego pierścienia zaciskowego.
  • z dwóch części – tarczy oraz wieńca – łączonych ze sobą po osadzeniu koła na osi zestawu kołowego.
  • co najmniej z tarczy koła (koła bosego), obręczy oraz wkładki gumowej umieszczonej pomiędzy kołem a obręczą.

11.

Na rysunku przedstawiono koła

  • ramienne
  • obręczowe
  • monoblokowe
  • wielosegmentowe

12.

Układ wspomagający system przeciwpoślizgowy, powodujący poprawę przyczepności kół z szyną, to

  • piasecznice
  • czujniki prędkości.
  • system mostkowania hamulca
  • czujnik ciśnienia w przewodzie hamulcowym.

13.

Hamowanie elektrodynamiczne silnikiem (nie rekuperacyjne) polega na wytracaniu energii elektrycznej

  • poprzez oddawanie jej do sieci powrotnej.
  • w przetwornicach energii elektrycznej.
  • i oddawaniu jej do sieci trakcyjnej.
  • na elementach oporowych.

14.

Ślizgacz wskazano na rysunku cyfrą

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

15.

W tramwajach na terenie Polski stosuje się napęd pantografów

  • elektro-mechaniczny lub ręczny.
  • pneumatyczny
  • magnetyczny
  • hydrauliczny

16.

W pojazdach kolejowych eksploatowanych na terenie Unii Europejskiej stosuje się

  • miedziane nakładki ślizgowe odbieraków prądu.
  • miedziane pokryte smarem grafitowym nakładki ślizgowe odbieraków prądu
  • węglowe (grafitowe) z domieszką miedzi nakładki ślizgowe odbieraków prądu.
  • wykonane ze stali miękkiej odpornej na ścieranie nakładki ślizgowe odbieraków prądu.

17.

W kolejowym hamulcu zespolonym spadek ciśnienia powietrza w przewodzie głównym powoduje

  • odhamowanie
  • hamowanie robocze
  • hamowanie postojowe.
  • hamowanie uzupełnione.

18.

Na rysunku przedstawiono

  • drąg hamulcowy.
  • klocek hamulcowy.
  • trójkąt hamulcowy.
  • wstawkę hamulcową.

19.

Układ pneumatyczny pojazdu szynowego służy do zaopatrywania w sprężone powietrze

  • urządzeń hydraulicznych.
  • przetwornicy oświetleniowej.
  • tylko układu otwierania drzwi bocznych.
  • urządzeń pneumatycznych pojazdu, w tym układu hamulcowego

20.

Masa lokomotywy sześcioosiowej wynosi 120 t. Przy równomiernym rozłożeniu masy nacisk pojedynczego zestawu kołowego na tor wynosi około

  • 100 kN
  • 200 kN
  • 400 kN
  • 800 kN

21.

Linki uszyniające, łączące w pojeździe trakcyjnym ramę wózka z maźnicą zestawu kołowego, mają za zadanie

  • podgrzewanie smaru w maźnicy
  • ochronę obręczy zestawów kołowych od korozji elektrycznej.
  • odprowadzanie ładunków elektrycznych do zestawu kołowego.
  • stanowić zabezpieczenie przed wypadnięciem zestawu kołowego z ramy wózka.

22.

Który element bezpieczeństwa ruchu kolejowego przedstawiono na rysunku?

  • Urządzenie odpłaszania zwierząt UOZ.
  • Nadajnik GSM-R.
  • Nadajnik SHP.
  • Balisę ETCS.

23.

Czuwak aktywny to urządzenie automatyki bezpieczeństwa pojazdu kolejowego kontrolujące czujność prowadzącego pojazd poprzez konieczność

  • okresowej zmiany położenia nastawnika jazdy
  • naciśnięcia przycisku czujności co określony czas.
  • stałego trzymania naciśniętego przycisku czujności
  • włączenia kamery monitoryjącej zachowanie maszynisty.

24.

Na rysunku przedstawiono

  • czujnik ciśnienia.
  • klocek hamulcowy
  • wstawkę hamulcową.
  • elektromagnes (czujnik) SHP.

25.

W miejscu zaznaczonym strzałką na rysunku należy sprawdzić poziom

  • wody w zbiorniku wyrównawczym.
  • oleju do smarowania obrzeża.
  • elektrolitu w akumulatorach.
  • piasku w piasecznicy

26.

Oznaczony na rysunku czerwoną ramką element pojazdu tramwajowego, pełni rolę hamulca

  • roboczego
  • służbowego
  • awaryjnego
  • postojowego

27.

Zadziałanie którego hamulca w pojazdach szynowych uniezależnia drogę hamowania od przyczepności zestawów kołowych?

  • Szynowego
  • Szczękowego
  • Elektropneumatycznego
  • Elektrodynamicznego tarczowego

28.

Na rysunku przedstawiono pulpit komputera lokomotywy z wyświetlonym zestawem

  • alarmu układu biegowego pociągu.
  • kontrolek systemu hamowania pociągu.
  • poprawnej pracy układu rozruchowego silników trakcyjnych.
  • sygnałów oświetlenia podawanych na czołownicy lokomotywy.

29.

Pomiary zużycia obrzeży zestawów kołowych wykonuje się

  • metrówką
  • średnicówką
  • suwmiarką kolejową.
  • głębokościomierzem

30.

Utrzymywanie pojazdu kolejowego zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi danej serii, wymaga do stosowania się do zaleceń zawartych w

  • instrukcji obsługi.
  • DTSU
  • DSU
  • DTR

31.

Urządzenie na którym stoi lokomotywa służy do

  • pomiaru obwodów elektrycznych lokomotywy.
  • diagnostyki układu pneumatycznego.
  • diagnostyki układu biegowego.
  • pomiaru skrajni taboru.

32.

Na rysunku przedstawiono łożysko

  • stożkowe
  • kulkowe wzdłużne.
  • igiełkowe wzdłużne.
  • walcowe dwurzędowe.

33.

Do przewozu drutów jezdnych nawiniętych na bębny kablowe do miejsca remontu sieci trakcyjnej linii kolejowej, należy zastosować wagon

  • węglarkę budowy normalnej.
  • samowyładowczy
  • platformę
  • kryty

34.

Oświetlenie czołowe lokomotywy przedstawionej na rysunku umożliwia jej

  • jazdę pociągową po torze niewłaściwym.
  • jazdę pociągową po torze właściwym.
  • bezpieczny postój.
  • jazdę manewrową

35.

Elektryczny pojazd trakcyjny dwukabinowy podczas prowadzenia składu pociągu towarowego nieprzekraczającego jego maksymalnych możliwości trakcyjnych w okresie letnim powinien poruszać się na

  • opuszczonych odbierakach prądu.
  • podniesionych obu odbierakach prądu.
  • podniesionym tylnym odbieraku prądu.
  • podniesionym przednim odbieraku prądu.

36.

Który element pantografu określa, czy jest on przeznaczony do pracy pod napięciem 3 kV DC czy pod napięcie 25 kV 50 Hz AC?

  • Profil nabieżnika
  • Grubość nakładki węglowej.
  • Kształt podstawy pantografu.
  • Wysokość izolatora wsporczego.

37.

Podczas jazdy lokomotywy wieloczłonowej kabiną B do przodu, jadąc w trakcji podwójnej z inną lokomotywą, które z pantografów oznaczonych na rysunku należy podnieść do góry?

  • Pantograf 2 i 4
  • Pantograf 1 i 2
  • Pantograf 1 i 4
  • . Pantograf 1 i 3

38.

Nowoczesny system stosowany na kolei przeznaczony do łączności głosowej oraz zapewnienia transmisji danych na potrzeby ETCS poziomu 2 to

  • ORMO
  • TRMS
  • GSM-R
  • GPS

39.

Jeżeli podczas przejazdu pociągu dyżurny ruchu lub dróżnik zgłosi maszyniście zablokowany zestaw kołowy, którego objawem są wydobywające się iskry, to wówczas maszynista powinien

  • zatrzymać pociąg w celu przeprowadzenia oględzin, przeprowadzić odhamowanie i dojechać do najbliższej stacji.
  • kontynuować jazdę do stacji docelowej ze zmniejszoną prędkością bez zatrzymywania składu
  • uruchomić system diagnostyki w lokomotywie, kontynuując jazdę.
  • . zawiadomić o fakcie Służbę Ochrony Kolei i kontynuować jazdę.

40.

Charakterystyka trakcyjna lokomotywy

 

Na podstawie wykresu określ maksymalną prędkość lokomotywy prowadzącej skład o masie Gw równej 300 ton na wzniesieniu 10‰.

  • 100 km/h
  • 60 km/h
  • 45 km/h
  • 20 km/h

Zakończ test i sprawdź odpowiedzi