Egzamin E26-teoretyczny

  • Rok: 2020
  • Pytań: 40

1.

Przedstawiony na rysunku pojazd o oznaczeniu SM42-3001 to

  • lokomotywa spalinowa
  • spalinowy zespół trakcyjny.
  • lokomotywa akumulatorowa.
  • liniowa lokomotywa elektryczna.

2.

Na rysunku przedstawiono wagon motorowy serii SR71. Jest to pojazd przeznaczony do

  • pasażerskiego ruchu lokalnego.
  • pomiarów geometrii toru kolejowego.
  • prac rewizyjnych przy sieci trakcyjnej.
  • prac manewrowych w obrębie zelektryfikowanych stacji rozrządowych

3.

Na rysunku przedstawiono lokomotywę o układzie osi

  • B’B’
  • C’C’
  • Bo’Bo’
  • Co’Co’

4.

Na rysunku przedstawiono wagon towarowy serii Eaos. Jest to wagon

  • z otwieranym dachem.
  • kryty budowy specjalnej.
  • węglarka budowy normalnej.
  • platforma budowy normalnej.

5.

Wskazana na rysunku strzałką liczba w oznaczeniu wagonu pasażerskiego informuje o

  • maksymalnej dopuszczalnej prędkości eksploatacyjnej wagonu.
  • maksymalnej liczbie miejsc siedzących w wagonie.
  • mocy ogrzewania elektrycznego wagonu w kW
  • pojemności zbiornika wody w litrach

6.

W przedstawionym na rysunku wózku zastosowano prowadzenie zestawu typu

  • leminiskatowego
  • kolumnowego
  • wahaczowego
  • taśmowego

7.

W przedstawionym na rysunku wózku pierwszy stopień usprężynowania stanowią

  • sprężyny metalowo-gumowe.
  • sprężyny elastomerowe.
  • miechy pneumatyczne.
  • sprężyny śrubowe.

8.

Na rysunku czerwoną ramką zaznaczono

  • cięgło trakcyjne.
  • cylinder hamulcowy.
  • tłumik wężykowania.
  • regulator ugięcia sprężyn.

9.

Pojazd o układzie Co’ Co’ to

  • zespół trakcyjny oparty na trzech dwuosiowych wózkach, z których skrajne są toczne, środkowy natomiast jest napędowy.
  • lokomotywa jednoczłonowa, sześcioosiowa o dwóch wózkach, w których skrajne osie są napędzane, środkowa natomiast jest toczna.
  • lokomotywa jednoczłonowa, sześcioosiowa o dwóch wózkach, w których wszystkie osie są napędzane indywidualnymi silnikami trakcyjnymi.
  • lokomotywa dwuczłonowa, w której każdy człon ma po 3 osie osadzone sztywno w ramie, z których skrajne są napędzane, środkowa natomiast jest toczna.

10.

W miejscach zaznaczonych strzałkami na rysunku należy sprawdzić poziom

  • wody w zbiorniku wyrównawczym.
  • oleju do smarowania obrzeża
  • elektrolitu w akumulatorach.
  • piasku w piasecznicach.

11.

Na rysunku literami „a” oznaczono

  • wstawki hamulcowe.
  • cięgna hamulcowe.
  • tarcze hamulcowe.
  • prowadnicę koła.

12.

Na rysunku strzałkami zaznaczono

  • tarcze hamulcowe.
  • bębny hamulcowe.
  • koła monoblokowe.
  • przekładnie osiowe

13.

Zaznaczony na rysunku czerwoną ramką podzespół to

  • cięgło trakcyjne.
  • cylinder hamulcowy.
  • amortyzator pionowy.
  • amortyzator poprzeczny.

14.

Przedstawiony na rysunku napęd z silnika trakcyjnego na napięcie 600 V z przekładnią stożkową i sprzęgłem metalowo-gumowym jest montowany w

  • tramwaju
  • lokomotywie
  • autobusie szynowym.
  • elektrycznym zespole trakcyjnym.

15.

Rodzaj zawieszenia elektrycznego silnika trakcyjnego, w którym zesp

  • nieusprężynowanym
  • półusprężynowanym
  • usprężynowanym
  • na sztywno.

16.

Na rysunku przedstawiono łożysko

  • ślizgowe
  • kulkowe wzdłużne
  • igiełkowe wzdłużne.
  • walcowe dwurzędowe.

17.

Transport tłucznia kolejowego należy przeprowadzić, używając wagonu

  • cysterny
  • ponadgabarytowego
  • teleskopowego
  • samowyładowczego

18.

W celu zabezpieczenia elektrycznych silników trakcyjnych przed przeciążeniem z powodu zbyt dużego poboru prądu stosuje się

  • odłączniki nożowe.
  • odłączniki uszyniające.
  • bezpieczniki obwodów pomocniczych.
  • przekaźniki nadmiarowo-prądowe.

19.

Do regulacji prędkości obrotowej szeregowych silników trakcyjnych prądu stałego przy jeździe bezoporowej stosuje się

  • oporniki włączane między uzwojenia twornika i stojana.
  • bocznikowanie uzwojenia wzbudzenia stojana.
  • przekaźniki samoczynnego rozruchu.
  • bocznikowanie uzwojenia wirnika.

20.

Na rysunku przedstawiono odbierak

  • rolkowy
  • pałąkowy
  • nożycowy
  • połówkowy

21.

Przedstawiony na rysunku podzespół to

  • spalinowy silnik trakcyjny.
  • układ nastawnika jazdy.
  • sprężarka powietrza.
  • prądnica główna.

22.

Biały lub żółty kolor końcowych zaworów odcinających umieszczonych na czołownicy pojazdu stosuje się na przewodzie

  • głównym
  • zasilającym
  • ogrzewania parowego.
  • sterowania wielokrotnego.

23.

Na rysunku przedstawiono schemat kinematyczny przekładni

  • zębatej
  • pasowej
  • ślimakowej
  • łańcuchowej

24.

Na schemacie przedstawiono cykl

  • życia produktu.
  • przeglądowo-naprawczy.
  • produkcyjny taboru szynowego.
  • rozwojowy przedsiębiorstwa kolejowego.

25.

W przypadku stwierdzenia przekroczenia wartości granicznej zużycia grubości obrzeża (Og) w monoblokowym zestawie kołowym należy

  • nasmarować powierzchnię obrzeża koła.
  • hartować zużytą powierzchnię obrzeża koła
  • frezować zużytą powierzchnię obrzeża koła
  • przetoczyć zestaw kołowy, o ile pozwalają na to średnice okręgów tocznych kół.

26.

Malowane znaczniki na czołowych powierzchniach obręczy i kół bosych służą do

  • centrowania obręczy podczas jej osadzania na kole bosym.
  • diagnozowania przesunięć obręczy względem koła bosego.
  • określania punktów pomiaru profilu geometrycznego.
  • rejestracji zestawu kołowego przez urządzenia DSAT

27.

Napięcie ogrzewania elektrycznego wagonów pasażerskich w Polsce wynosi

  • 350 V AC
  • 230 V AC
  • 3 kV DC
  • 5 kV DC

28.

Na rysunku przedstawiono

  • piasecznicę
  • dmuchawę gorącego powietrza
  • wiroprądowy hamulec szynowy.
  • czujnik układu samoczynnego hamowania pociągu.

29.

Na rysunku przestawiono

  • mostek Graetza.
  • profilomierz do kół.
  • nóż tokarki kołowe
  • suwmiarkę elektroniczną.

30.

Przedstawione w tabeli parametry odnoszą się do

  • spalinowego silnika trakcyjnego.
  • prądnicy pomocniczej prądu przemiennego.
  • elektrycznego silnika trakcyjnego prądu stałego
  • elektrycznego silnika sprężarki głównej lokomotywy.

31.

Na schemacie przedstawiono obwód główny lokomotywy elektrycznej serii EU07. Przy załączonych stycznikach: LS1, LS2, J1, J2, silniki trakcyjne 1, 2, 3, 4 pracują w układzie

  • szeregowym
  • równoległym
  • szeregowo-równoległym
  • równoległo-szeregowym.

32.

Na rysunku przedstawiono schemat połączeń elektrycznego silnika

  • szeregowego
  • bocznikowego
  • obcowzbudnego
  • szeregowo-bocznikowego.

33.

W obwodzie głównym lokomotywy spalinowej z przekładnią elektryczną zabudowaną zastosowana została prądnica synchroniczna prądu przemiennego. W celu zasilenia silników trakcyjnych prądu stałego, w zespole przetwórczym niezbędny jest

  • prostownik
  • falownik napięcia.
  • przetwornica wirowa.
  • regulator odśrodkowy.

34.

W tabeli zamieszczono wyniki pomiarów profilu geometrycznego monoblokowego zestawu kołowego. Na podstawie wyników pomiarów należy

  • przeprowadzić regenerację zestawu kołowego przez napawanie powierzchni tocznych kół.
  • skierować zestaw kołowy do dalszej eksploatacji bez przeprowadzania naprawy.
  • przeprowadzić reprofilację zestawu kołowego przez jego przetoczenie.
  • wymienić zestaw kołowy na nowy.

35.

Po ustawieniu sterownika hamulca w pozycji jazdy (odhamowania) ciśnienie w przewodzie głównym po osiągnięciu pożądanych nominalnych 5 bar wciąż wzrasta, aż do ustabilizowania się na poziomie 6 bar. Przyczyną tego zjawiska może być

  • nieszczelność przewodu głównego.
  • uszkodzenie regulatora ciśnienia PG.
  • uszkodzenie głównej sprężarki powietrza
  • uszkodzenie pomocniczej sprężarki powietrza.

36.

Rytmiczny stukot o stałym interwale czasowym i dużych obciążeniach udarowych w styku koła z szyną podczas jazdy jest wywołany

  • płaskim miejscem na powierzchni tocznej koła.
  • uszkodzeniem układu hamulcowego pojazdu.
  • uszkodzeniem usprężynowania pojazdu.
  • zużyciem falistym szyn.

37.

Do przewozu drutów jezdnych nawiniętych na bębny kablowe do miejsca remontu sieci trakcyjnej linii kolejowej, należy zastosować wagon

  • węglarkę budowy normalnej.
  • samowyładowczy
  • platformę
  • kryty

38.

Do przewozu ładunków drobnicowych w pakietach należy wykorzystać wagon

  • węglarkę
  • zbiornikowy
  • samowyładowczy
  • kryty z rozsuwanymi ścianami.

39.

Na podstawie wykresu określ maksymalną prędkość lokomotywy prowadzącej skład o masie Gw równej 400 ton na wzniesieniu 12‰

  • 100 km/h
  • 65 km/h
  • 45 km/h
  • 20 km/h

40.

Masa lokomotywy czteroosiowej wynosi 80 t. Przy równomiernym rozłożeniu masy nacisk pojedynczego zestawu kołowego na tor wynosi około

  • 100 kN
  • 200 kN
  • 400 kN
  • 800 kN

Zakończ test i sprawdź odpowiedzi