Egzamin E26-teoretyczny

  • Rok: 2021
  • Pytań: 40

1.

Przedstawiony na rysunku pojazd o oznaczeniu SM31-150 to

  • liniowa lokomotywa elektryczna.
  • lokomotywa akumulatorowa.
  • spalinowy zespół trakcyjny.
  • lokomotywa spalinowa.

2.

Na rysunku przedstawiono uniwersalny ciągnik szynowy UCS-40. Jest to pojazd przeznaczony do

  • podbijania torów
  • pasażerskiego ruchu lokalnego.
  • pomiarów geometrii toru kolejowego.
  • prac rewizyjnych przy sieci trakcyjnej

3.

Na rysunku przedstawiono lokomotywę o układzie osi

  • B’B’
  • C’C’
  • Bo’Bo’
  • Co’Co’

4.

Na rysunku przedstawiono podwozie wagonu

  • mieszane
  • wózkowe
  • sprzężone
  • ostojnicowe

5.

Wskazana na rysunku strzałką liczba w oznaczeniu wagonu pasażerskiego informuje o

  • maksymalnej dopuszczalnej prędkości eksploatacyjnej wagonu.
  • maksymalnej liczbie miejsc siedzących w wagonie
  • mocy ogrzewania elektrycznego wagonu w kW
  • pojemności zbiornika wody w litrach.

6.

Które urządzenie z układu napędowego lokomotywy przedstawiono na rysunku?

  • Silnik spalinowy.
  • Prądnicę główną.
  • Przekładnię mechaniczną.
  • Silnik elektryczny trakcyjny.

7.

Na rysunku przedstawione elementy zaznaczone cyframi 1 i 2 to

  • 1 - przetwornica statyczna, 2 - hamulec tarczowy
  • 1 - elektryczny silnik trakcyjny, 2 - hamulec tarczowy.
  • 1 - przekładnia mechaniczna, 2 - obudowa łożyska osi.
  • 1 - elektryczny silnik trakcyjny, 2 - przekładnia mechaniczna

8.

Na rysunku czerwoną ramką zaznaczono

  • cięgło trakcyjne.
  • cylinder hamulcowy.
  • tłumik wężykowania.
  • regulator ugięcia sprężyn.

9.

Pojazd o układzie Bo’ Bo’ to

  • zespół trakcyjny oparty na trzech dwuosiowych wózkach, z których skrajne są toczne, środkowy natomiast jest napędowy.
  • lokomotywa jednoczłonowa, sześcioosiowa o dwóch wózkach, w których skrajne osie są napędzane, środkowa natomiast jest toczna
  • lokomotywa jednoczłonowa, czteroosiowa o dwóch wózkach, w których wszystkie osie są napędzane indywidualnymi silnikami trakcyjnymi.
  • lokomotywa dwuczłonowa, w której każdy człon ma po 3 osie osadzone sztywno w ramie, z których skrajne są napędzane, środkowa natomiast jest toczna.

10.

Na rysunku przedstawiono

  • czujnik ciśnienia.
  • klocek hamulcowy
  • wstawkę hamulcową
  • elektromagnes (czujnik) SHP.

11.

Siłownik pneumatyczny stanowiący napęd pantografu zaznaczono cyfrą

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

12.

Na rysunku przedstawiono

  • drąg hamulcowy
  • klocek hamulcowy
  • trójkąt hamulcowy
  • wstawkę hamulcową

13.

Który układ połączeń silników trakcyjnych lokomotywy sześcioosiowej przedstawiono na schemacie?

  • Szeregowy
  • Równoległy
  • Przemienny
  • Szeregowo-równoległy.

14.

Oznaczony na rysunku czerwoną ramką element pojazdu tramwajowego, pełni rolę hamulca

  • roboczego
  • służbowego
  • awaryjnego
  • postojowego

15.

Rodzaj zawieszenia elektrycznego silnika trakcyjnego, w którym zespół z jednej strony jest zawieszony na ramie wózka, a z drugiej opiera się na zestawie kołowym, nazywa się

  • nieusprężynowanym
  • półusprężynowanym
  • usprężynowanym
  • sztywnym

16.

Na rysunku przedstawiono łożysko

  • ślizgowe
  • kulkowe wzdłużne.
  • igiełkowe wzdłużne.
  • walcowe dwurzędowe.

17.

Transport tłucznia kolejowego należy przeprowadzić, używając wagonu

  • cysterny
  • teleskopowego
  • ponadgabarytowego
  • samowyładowczego

18.

W celu zabezpieczenia elektrycznych silników trakcyjnych przed przeciążeniem z powodu zbyt dużego poboru prądu stosuje się

  • odłącznik nożowy.
  • odłącznik uszyniający.
  • bezpieczniki obwodów pomocniczych.
  • przekaźniki nadmiarowo-prądowe.

19.

Do regulacji prędkości obrotowej szeregowych silników trakcyjnych prądu stałego przy jeździe bezoporowej stosuje się

  • oporniki włączane między uzwojenia twornika i stojana.
  • bocznikowanie uzwojenia wzbudzenia stojana.
  • przekaźniki samoczynnego rozruchu.
  • bocznikowanie uzwojenia wirnika.

20.

Na rysunku przedstawiono odbierak

  • rolkowy
  • pałąkowy
  • nożycowy
  • połówkowy

21.

Podczas jazdy lokomotywy wieloczłonowej kabiną A do przodu, jadąc w trakcji podwójnej z inną lokomotywą, które z pantografów oznaczonych na rysunku należy podnieść do góry?

  • Pantograf 2 i 4
  • Pantograf 1 i 2
  • Pantograf 1 i 4
  • Pantograf 1 i 3

22.

Biały lub żółty kolor końcowych zaworów odcinających umieszczonych na czołownicy pojazdu stosuje się na przewodzie

  • głównym
  • zasilającym
  • ogrzewania parowego.
  • sterowania wielokrotnego.

23.

Na rysunku przedstawiono koła zębate

  • stożkowe
  • śrubowe
  • walcowe
  • łukowe

24.

Na schemacie przedstawiono cykl

  • trwałości produktu
  • przeglądowo-naprawczy.
  • produkcyjny taboru szynowego.
  • rozwojowy przedsiębiorstwa kolejowego.

25.

W przypadku stwierdzenia przekroczenia wartości granicznej zużycia grubości obrzeża (Og) w monoblokowym zestawie kołowym należy

  • nasmarować powierzchnię obrzeża koła.
  • hartować zużytą powierzchnię obrzeża koła.
  • frezować zużytą powierzchnię obrzeża koła.
  • przetoczyć zestaw kołowy, o ile pozwalają na to średnice okręgów tocznych kół.

26.

Malowane znaczniki na czołowych powierzchniach obręczy i kół bosych służą do

  • centrowania obręczy podczas jej osadzania na kole bosym.
  • diagnozowania przesunięć obręczy względem koła bosego.
  • określania punktów pomiaru profilu geometrycznego.
  • rejestracji zestawu kołowego przez urządzenia DSAT.

27.

Napięcie zasilania elektrycznego wagonów pasażerskich w Polsce wynosi

  • 350 V AC
  • 230 V AC
  • 3 kV DC
  • 5 kV DC

28.

Na rysunku przedstawiony element zaznaczony cyfrą 4 to

  • sprężarka główna.
  • dmuchawa gorącego powietrza.
  • silnik trakcyjny.
  • prądnica główna.

29.

Na rysunku przestawiono

  • pirometr
  • inklinometr
  • miernik całkujący.
  • czujnik temperatury.

30.

Przedstawione w tabeli parametry odnoszą się do

  • spalinowego silnika trakcyjnego.
  • prądnicy pomocniczej prądu przemiennego.
  • elektrycznego silnika trakcyjnego prądu stałego.
  • elektrycznego silnika sprężarki głównej lokomotywy.

31.

Na schemacie przedstawiono obwód główny lokomotywy elektrycznej serii EU07. Przy załączonych stycznikach: LS1, LS2, J1, J2, silniki trakcyjne 1, 2, 3, 4 pracują w układzie

  • szeregowym
  • równoległym
  • szeregowo-równoległym
  • mieszanym

32.

Na rysunku przedstawiono schemat elektrycznego silnika

  • szeregowego
  • bocznikowego
  • obcowzbudnego
  • szeregowo-bocznikowego.

33.

W obwodzie głównym lokomotywy spalinowej z przekładnią elektryczną zabudowaną zastosowana została prądnica synchroniczna prądu przemiennego. W celu zasilenia silników trakcyjnych prądu stałego, w zespole przetwórczym niezbędny jest

  • prostownik
  • falownik napięcia.
  • przetwornica wirowa.
  • regulator odśrodkowy.

34.

W tabeli zamieszczono wyniki pomiarów profilu geometrycznego monoblokowego zestawu kołowego. Na podstawie wyników pomiarów należy

  • przeprowadzić regenerację zestawu kołowego przez napawanie powierzchni tocznych kół.
  • skierować zestaw kołowy do dalszej eksploatacji bez przeprowadzania naprawy
  • przeprowadzić reprofilację zestawu kołowego przez jego przetoczenie.
  • wymienić zestaw kołowy na nowy.

35.

Po ustawieniu sterownika hamulca w pozycji jazdy (odhamowania) ciśnienie w przewodzie głównym po osiągnięciu pożądanych nominalnych 5 bar wciąż wzrasta, aż do ustabilizowania się na poziomie 6 bar. Przyczyną tego zjawiska może być

  • nieszczelność przewodu głównego.
  • uszkodzenie regulatora ciśnienia PG.
  • uszkodzenie głównej sprężarki powietrza.
  • uszkodzenie pomocniczej sprężarki powietrza.

36.

Rytmiczny stukot o stałym interwale czasowym i dużych obciążeniach udarowych w styku koła z szyną podczas jazdy jest wywołany

  • płaskim miejscem na powierzchni tocznej koła.
  • uszkodzeniem układu hamulcowego pojazdu.
  • uszkodzeniem usprężynowania pojazdu.
  • zużyciem falistym szyn.

37.

Do przewozu drutów jezdnych nawiniętych na bębny kablowe do miejsca remontu sieci trakcyjnej linii kolejowej, należy zastosować wagon

  • węglarkę budowy normalnej.
  • samowyładowczy.
  • platformę
  • kryty

38.

Do przewozu ładunków drobnicowych na paletach należy wykorzystać wagon

  • węglarkę
  • zbiornikowy
  • samowyładowczy
  • kryty z rozsuwanymi ścianami.

39.

Na podstawie wykresu określ maksymalną prędkość lokomotywy prowadzącej skład o masie Gw równej 800 ton na wzniesieniu 14‰.

  • 100 km/h
  • 65 km/h
  • 45 km/h
  • 20 km/h

40.

Masa lokomotywy sześcioosiowej wynosi 120 t. Przy równomiernym rozłożeniu masy nacisk pojedynczego zestawu kołowego na tor wynosi około

  • 100 kN
  • 200 kN
  • 400 kN
  • 800 kN

Zakończ test i sprawdź odpowiedzi