Egzamin E25-teoretyczny

  • Rok: 2020
  • Pytań: 40

1.

Oznaczenie LgY wskazuje, że jest to przewód

  • miedziany złożony z jednego drutu z izolacją z polichlorku winylu.
  • miedziany wielodrutowy, giętki, z izolacją z polichlorku winylu.
  • aluminiowy złożony z jednego drutu z izolacją gumową.
  • aluminiowy wielodrutowy, giętki, z izolacją gumową.

2.

Wskaż oznaczenie literowe przewodu oponowego, warsztatowego, miedzianego, okrągłego o izolacji z polichlorku winylu.

  • OWYp
  • OWY
  • OMYp
  • OMY

3.

Izolacja w kolorze niebieskim oznacza przewód

  • liniowy L.
  • neutralny N.
  • odgromowy.
  • ochronny PE.

4.

Na rysunku przedstawiono

  • jednofazowy wyłącznik różnicowoprądowy.
  • trójfazowy wyłącznik różnicowoprądowy.
  • jednofazowy wyłącznik nadprądowy.
  • trójfazowy wyłącznik nadprądowy.

5.

Na rysunku przedstawiono

  • przekaźnik
  • dzielnik napięcia
  • wyłącznik instalacyjny
  • laboratoryjny zasilacz stabilizowany

6.

Na schemacie przedstawiono sieć zasilającą typu

  • TN
  • TT
  • TN-C
  • TN-S

7.

Na rysunku przedstawiono schemat

  • rozłącznika izolacyjnego.
  • bezpiecznika topikowego.
  • wyłącznika różnicowoprądowego.
  • wyłącznika nadmiarowoprądowego.

8.

Pomiaru stanu izolacji kabla o napięciu znamionowym 500 V pomiędzy żyłami dokonuje się

  • watomierzem
  • woltomierzem
  • amperomierzem
  • megaomomierzem induktorowym.

9.

Uruchamiane ręcznie lub mechanicznie urządzenie odcinające dopływ prądu, stosowane najczęściej w sieciach średnich napięć to

  • przekaźnik maszynowy.
  • przekaźnik nadmiarowy
  • przełącznik napięcia.
  • rozłącznik nożowy

10.

W celu zabezpieczenia silnika elektrycznego przed skutkami zwarć i przeciążeń powinno się zastosować bezpiecznik z wkładką topikową o oznaczeniu literowym

  • aL
  • aM
  • gM
  • gTr

11.

Urządzenie zabezpieczające porównujące wartości prądu wpływającego oraz wypływającego z zabezpieczanego obwodu i w razie wykrycia różnic rozłączające go to

  • wyłącznik szybki
  • wyłącznik nadprądowy.
  • przekaźnik nadmiarowy.
  • wyłącznik różnicowoprądowy.

12.

Jednofazowy transformator zasilany jest napięciem U1 = 400 V AC. Jeśli liczba uzwojeń pierwotnych wynosi N1 = 600, a liczba uzwojeń wtórnych N2 = 345, to napięcie wyjściowe transformatora U2 wynosi około

  • 110 V
  • 230 V
  • 345 V
  • 600 V

13.

Dla linii SN 15 kV wartość szczytowa napięcia przewodowego wynosi około

  • 10,6 kV
  • 21,2 kV
  • 26,0 kV
  • 30,0 kV

14.

Urządzenie pomiarowe oznaczone na schemacie cyfrą 1 służy do pomiaru wartości

  • pojemności elektrycznej.
  • napięcia elektrycznego.
  • indukcji magnetycznej.
  • natężenia prądu

15.

Do dokładnych pomiarów bardzo małych rezystancji stosuje się

  • watomierz
  • amperomierz
  • megaomomierz
  • mostek Thomsona

16.

W oznaczeniu drutu jezdnego Djp 100 liczba 100 odnosi się do

  • modułu Younga materiału, wyrażonego w kN/mm2
  • znamionowego pola przekroju przewodu, wyrażonego w mm2
  • minimalnej przewodności elektrycznej, wyrażonej w m/( · mm2 )
  • długości przewodu nawiniętego na szpulę, wyrażonej w metrach

17.

Na rysunku przedstawiono

  • linę nośną sieci trakcyjnej.
  • drut jezdny sieci trakcyjnej.
  • drut uzwojeniowy transformatora.
  • profil stosowany w konstrukcji wysięgników trakcyjnych.

18.

Maksymalna wysokość zawieszenia przewodu jezdnego sieci trakcyjnej względem główki szyny dla torów szlakowych oraz głównych zasadniczych wynosi

  • 3,60 m
  • 4,60 m
  • 5,60 m
  • 7,20 m

19.

Elementem sieci trakcyjnej przedstawionym na rysunku jest

  • izolator sekcyjny.
  • wyrównywacz przewodów.
  • naprężacz przewodu jezdnego.
  • śrubowa złączka przewodu jezdnego.

20.

W przypadku prowadzenia sieci trakcyjnej na łuku toru, bez konieczności jej podwieszenia, dla zachowania położenia przewodu jezdnego względem osi toru, stosuje się

  • podwójny drut jezdny.
  • ramiona odciągowe.
  • naprężacze
  • odbojniki

21.

Instrukcja utrzymania sieci trakcyjnej oznaczona jest

  • Iet-2
  • Iet-6
  • Iet-7
  • Iet-8

22.

Przedstawiony na rysunku wskaźnik We 8a oznacza

  • początek odcinka toru, który pojazd powinien pokonać bez pobierania prądu z sieci trakcyjnej.
  • koniec odcinka toru, który pojazd powinien pokonać bez pobierania prądu z sieci trakcyjnej.
  • miejsce podniesienia odbieraka prądu.
  • koniec sieci trakcyjnej.

23.

Element przedstawiony na rysunku jest wykorzystywany do

  • łączenia przewodów jezdnych.
  • ustalania odległości między przewodami jezdnymi.
  • łączenia równoległego liny nośnej z przewodem jezdnym.
  • podwieszania liny nośnej do wieszaków pod wiaduktami i w tunelach.

24.

Dla sieci trakcyjnych prowadzonych po torze na prostej maksymalny odsuw przewodów jezdnych od osi torów wynosi

  • ±150 mm
  • ±250 mm
  • ±300 mm
  • ±600 mm

25.

W celu uzyskania równomiernego zużywania się nakładek ślizgowych odbieraków, w sieciach trakcyjnych nad torami prostymi stosuje się

  • smarowanie przewodów jezdnych.
  • zygzakowanie przewodów jezdnych.
  • pływające zawieszenia przewodów jezdnych.
  • aktywne układy naprężania przewodów i lin nośnych.

26.

Elementy konstrukcji znajdujących się w bezpośrednim otoczeniu sieci trakcyjnej, na których w awaryjnych sytuacjach może się pojawić napięcie elektryczne, muszą być

  • uszynione
  • ocynkowane
  • izolowane termicznie
  • pomalowane farbą antykorozyjną.

27.

Na rysunku przedstawiono

  • zarys skrajni odbieraka prądu.
  • zarys skrajni całego taboru kolejowego.
  • wymiary konstrukcyjne odbieraka prądu.
  • wytyczne dotyczące odległości obiektów względem sieci trakcyjnej, dla których wymagane jest uszynienie

28.

Na rysunku przedstawiono

  • układ filtrujący prądu stałego.
  • transformator trójfazowy.
  • zespół prostowniczy.
  • wyłącznik szybki.

29.

Szczegółowe instrukcje użytkowania i utrzymania maszyn elektrycznych zawarte są w

  • specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ).
  • dokumentacjach techniczno-ruchowych (DTR).
  • instrukcjach bezpieczeństwa i higieny pracy.
  • deklaracji właściwości użytkowych.

30.

W kabinach sekcyjnych nie zabudowuje się

  • odłączników nożowych.
  • wyłączników szybkich
  • transformatorów.
  • szyn zbiorczych.

31.

Na rysunku widoczne są

  • zespoły prostownicze.
  • wyłączniki szybkie.
  • układy filtrujące.
  • transformatory

32.

Dla usunięcia składowych harmonicznych tętnień prądu za układem prostowniczym w podstacji trakcyjnej stosuje się

  • filtry wygładzające.
  • prostowniki pomocnicze.
  • rezystory kompensacyjne.
  • mikroprocesorowe regulatory

33.

Dla wyrównania obciążeń na zespołach prostowniczych zasilanych z pojedynczego transformatora stosuje się

  • dławiki wyrównawcze.
  • wyłączniki szybkie.
  • filtry wygładzające.
  • warystory

34.

Przepisy dotyczące sieci PKP PLK S.A. wymagają od przewoźników stosowania nakładek ślizgaczy odbieraka wykonanych z materiałów

  • stalowych
  • miedzianych z miedzi metalicznej.
  • aluminiowych (wykonanych z czystego aluminium przewodowego).
  • węglowych (grafitowych z możliwymi dodatkami miedzi lub innych metali).

35.

Maksymalne dopuszczalne miejscowe zużycie przewodu jezdnego dla linii o prędkości szlakowej poniżej 160 km/h wynosi

  • 10%
  • 20%
  • 30%
  • 40%

36.

Na rysunku przedstawiono czynności związane z

  • odladzaniem przewodów jezdnych.
  • myciem przewodów jezdnych z zanieczyszczeń.
  • smarowaniem nakładki ślizgacza odbieraka prądu.
  • badaniem położenia przewodów jezdnych względem toru.

37.

Wzory protokołów dla pomiarów parametrów eksploatacyjnych w tym: zużycia sieci, odsuwów, itp. zawarte są w

  • świadectwie typu sieci trakcyjnej.
  • instrukcji utrzymania sieci trakcyjnej.
  • katalogu podwieszeń sieci trakcyjnych.
  • wytycznych projektowania linii kolejowych i sieci trakcyjnych.

39.

Łuk elektryczny powstający w miejscu styku nakładki ślizgacza odbieraka prądu z przewodami jezdnymi w warunkach zimowych jest zwykle oznaką

  • zbyt małego poboru prądu przez odbierak.
  • granicznego zużycia przewodów jezdnych.
  • braku nasmarowania nakładki ślizgacza.
  • oblodzenia przewodów jezdnych.

40.

Na schemacie przedstawiono

  • sekcjonowanie sieci trakcyjnej na szlaku
  • sekcjonowanie sieci trakcyjnej w obrębie stacji.
  • rozmieszczenie słupów i bramek sieci trakcyjnej.
  • układ zasilania urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

38.

Elektryczne pojazdy trakcyjne podczas postoju z załączonymi obwodami pomocniczymi (ogrzewanie, sprężarka powietrza) oraz w początkowej fazie rozruchu powinny korzystać z dwóch odbieraków prądu. Ma to na celu

  • zmniejszenie sprawności pracy urządzeń na pojeździe.
  • zminimalizowanie prawdopodobieństwa opadnięcia jednego z odbieraków.
  • ograniczenie natężenia prądu w przypadku zaistnienia zwarcia w obwodach lokomotywy.
  • zminimalizowanie nagrzewania się przewodów jezdnych w punkcie styku a wskutek tego przepalenia się.

Zakończ test i sprawdź odpowiedzi