Egzamin E21-teoretyczny

  • Rok: 2019
  • Pytań: 40

1.

Symbol graficzny przedstawiony na rysunku oznacza na planach schematycznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym

  • balisę przełączalną.
  • balisę nieprzełączalną.
  • czujnik torowy licznika osi.
  • czujnik magnetyczny pojedynczy.

2.

Symbol graficzny przedstawiony na rysunku występujący na pulpitach nastawczych i planach świetlnych przedstawia tor

  • zelektryfikowany izolowany.
  • zelektryfikowany nieizolowany.
  • niezelektryfikowany izolowany.
  • niezelektryfikowany nieizolowany.

3.

Symbol graficzny przedstawiony na rysunku oznacza na planach schematycznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym

  • przejazd kolejowo-drogowy z dwiema rogatkami z napędami mechanicznymi.
  • semafor kształtowy dwuramienny z dwoma sprzęgłami elektrycznymi.
  • przejazd kolejowo-drogowy z dwiema rogatkami elektrycznymi.
  • semafor kształtowy dwuramienny z ramionami sprzężonymi.

4.

Do zewnętrznych urządzeń srk nie należą

  • napędy zwrotnicowe.
  • semafory kształtowe.
  • tarcze ostrzegawcze.
  • nastawnice.

5.

Na podstawie tabeli określ, jakie oznaczenie będzie posiadał stosowany w Polsce napęd zwrotnicowy szybkobieżny, o sile rozprucia 7 kN, sile nastawczej 6 kN, napięciu zasilania 230 V prądu przemiennego, zabudowany po stronie lewej rozjazdu.

  • P0743R/L22
  • P7525H/L22
  • P7623H/L22
  • P9515H/R22

6.

Na rysunku przedstawiono

  • elektromagnes torowy SHP.
  • złącze torowe wiszące.
  • czujnik licznika osi.
  • balisę przełączalną.

7.

Na rysunku przedstawiono schemat blokowy

  • urządzenia systemu UPK-PAT
  • urządzenia systemu ssp SPA-4
  • blokady liniowej typu Eap
  • obwodu torowego EON-3

8.

Wyłącznik różnicowoprądowy na schemacie oznaczono ramką

  • Odpowiedź A
  • Odpowiedź B
  • Odpowiedź C
  • Odpowiedź D

9.

Co zabezpiecza pieszych, znajdujących się na kładkach nad torami, przed bezpośrednim porażeniem prądem elektrycznym?

  • Uszynienie.
  • Wieszak trakcyjny.
  • Łącznik międzytokowy.
  • Osłona przeciwporażeniowa.

10.

Zgodnie z instrukcją Ie-4 prędkość pociągu przejeżdżającego na ostrze po zwrotnicach zamykanych zamkami ryglowymi nie może przekraczać

  • 80 km/h
  • 100 km/h
  • 120 km/h
  • 140 km/h

11.

Do urządzeń oddziaływania zabudowanych w torze urządzeń srk nie zalicza się

  • rolek podiglicowych.
  • przycisków szynowych.
  • izolowanych odcinków torowych.
  • elektronicznych obwodów nakładanych.

12.

Zgodnie z instrukcją Ie-4 urządzenia mechaniczne scentralizowane sterowania ruchem kolejowym mają zastosowanie

  • przy prędkościach pociągów nieprzekraczających 140 km/h.
  • przy prędkościach pociągów nieprzekraczających 150 km/h.
  • przy prędkościach pociągów nieprzekraczających 160 km/h.
  • niezależnie od prędkości kursujących pociągów.

13.

Na schemacie przedstawiono elementy

  • skrzyni kluczowej wiszącej (Zazulaka).
  • skrzyni kluczowej stojącej.
  • tablicy kluczy czasowo włożonych.
  • tablicy kluczy czynnych.

14.

Na podstawie zamieszczonego fragmentu Instrukcji Ie-12 określ wysokość, na jaką powinien elektromagnes ELM 1003 wystawać ponad górną płaszczyznę główki szyny o profilu S49.

  • H = 0 mm
  • H = 35 ±5 mm
  • H = 50 ±5 mm
  • H = 10 ±10 mm

15.

Kable magistralne należy oznaczyć numeracją

  • czterocyfrową.
  • jednocyfrową.
  • dwucyfrową.
  • trzycyfrową.

16.

Głębokość rowu zgodnie z instrukcją Ie-4 , przy układaniu kabla sygnałowego w obrębie stacji (mierzona od górnej płaszczyzny główki szyny), powinna wynosić minimum

  • 0,5 m
  • 0,8 m
  • 1,0 m
  • 1,5 m

17.

Żyła kierunkowa w kablu ma izolację koloru

  • czarnego.
  • niebieskiego.
  • zielono-żółtego.
  • niebiesko-czarnego.

18.

Pomiaru rezystancji izolacji kabla sygnalizacyjnego należy wykonywać przy użyciu

  • watomierza.
  • megaomomierza.
  • miliamperomierza.
  • mikrowoltomierza.

19.

Na rysunku przedstawiono schemat izolowanego obwodu

  • zwrotnicowego na prąd roboczy.
  • zwrotnicowego na prąd ciągły.
  • torowego, jednotokowego.
  • torowego, dwutokowego.

20.

Wartość napięcia zasilającego obwody przekaźnika sygnałowego wynosi

  • 48 V prądu stałego.
  • 48 V prądu zmiennego.
  • 24 V prądu zmiennego.
  • 12 V lub 24 V prądu stałego.

21.

Zgodnie z instrukcją Ie-4 urządzenia UPS powinny zapewniać zasilanie urządzeń srk przy maksymalnym obciążeniu przez minimum

  • 1 godzinę.
  • 2 godziny.
  • 3 godziny.
  • 4 godziny.

22.

Ze względu na sposób realizacji zależności i funkcji nastawczych urządzenia srk dzieli się na:

  • stacyjne, liniowe, przejazdowe, sterowania rozrządem.
  • elektryczne, przytorowe, stacyjne.
  • mechaniczne, elektryczne.
  • zewnętrzne, wewnętrzne.

23.

Przejazd kolejowo-drogowy kategorii C należy wyposażyć w

  • urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej z dwiema lub czterema półrogatkami.
  • urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej bez rogatek i półrogatek.
  • urządzenia rogatkowe obsługiwane na miejscu przez pracownika.
  • układ barierek tworzący labirynt.

24.

Na rysunku przedstawiono

  • czujnik magnetyczny.
  • obwód torowy otwarty.
  • obwód torowy zamknięty.
  • elektroniczny obwód nakładany.

25.

Urządzenie typu ASDEK należy do grupy systemów

  • detekcji stanów awaryjnych taboru podczas jazdy.
  • komputerowego sterowania ruchem kolejowym.
  • samoczynnej sygnalizacji przejazdowej.
  • licznikowej kontroli niezajętości torów.

27.

Zgodnie z instrukcją Ie-12 widoczność wskazania semafora wjazdowego na linii magistralnej i pierwszorzędnej przy prędkości do 120 km/h powinna wynosić co najmniej

  • 200 m
  • 300 m
  • 400 m
  • 600 m

28.

Zgodnie z zapisami zawartymi w instrukcji Ie-4, jeżeli nastąpiło włączenie urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej na linii dwutorowej przez pojazd szynowy, a w tym samym czasie w strefy oddziaływania tego przejazdu wjedzie inny pojazd szynowy po tym lub sąsiednim torze, to działanie urządzeń samoczynnej sygnalizacji świetlnej zostaje

  • podtrzymane
  • przerwane całkowicie.
  • wstrzymane na 5 sekund.
  • wstrzymane na 10 sekund.

29.

Zabiegi związane z obsługą przekaźników OTP typu JRK, RK, JRF, ERE zgodnie z zamieszczonym fragmentem instrukcji Ie-12 powinny być dokonywane co

  • 5 lat.
  • 6 lat.
  • 10 lat.
  • 12 lat.

30.

Zgodnie z zamieszczonym fragmentem Załącznika nr 1 do instrukcji Ie-12 konserwacji układów kontroli niezajętości torów i rozjazdów dokonuje się raz na

  • miesiąc.
  • kwartał.
  • pół roku.
  • rok

31.

Przyrząd pomiarowy przedstawiony na rysunku służy między innymi do pomiaru

  • szerokości toru.
  • siły trzymania napędu.
  • grubości dzioba krzyżownicy.
  • zużycia pionowego główki szyny.

32.

Podczas przeglądu elektrycznego napędu zwrotnicowego typu JEA29 (dotyczy również EEA4) dokonano pomiaru wysokości suwaków kontrolnych. Zmierzona wartość 29,5 mm

  • jest poprawna.
  • mieści się w granicy tolerancji.
  • jest niepoprawna, należy dokonać wymiany suwaków kontrolnych.
  • jest niepoprawna, należy dokonać regulacji napędu zwrotnicowego.

33.

Przepalenie bezpiecznika w obwodzie przebiegowo-sygnałowym może świadczyć o

  • zwarciu w obwodzie.
  • braku zasilania obwodu.
  • braku ciągłości obwodu.
  • spadku napięcia w obwodzie.

34.

Urządzenia rogatkowe obsługiwane przez pracownika, zamykające całą szerokość jezdni oraz pas ruchu przeznaczony dla pieszych na czas przejazdu przez przejazd pojazdów szynowych, stosowane są na przejazdach

  • kategorii A
  • kategorii B
  • kategorii C
  • kategorii D

35.

Zgodnie z instrukcją Ie-114 przyłączanie prętów nastawczych i kontrolnych napędu zwrotnicowego powinno być możliwe

  • po zdemontowaniu napędu i części rozjazdowych.
  • bez demontowania napędu i części rozjazdowych.
  • po zdemontowaniu obudowy napędu.
  • po zdemontowaniu iglicy.

36.

Zgodnie z instrukcją Ie-12 sprawdzenie poprawnego osadzenia łączników szynowych w otworach w szyjce szyny należy wykonać podczas konserwacji i przeglądów

  • układów kontroli niezajętości rozjazdów.
  • urządzeń zdalnego sterowania.
  • przytorowych urządzeń SHP.
  • dławików torowych.

37.

Widoczność światła sygnalizatora drogowego na przejeździe kolejowo-drogowym powinna wynosić co najmniej

  • 50 m przy dowolnej pogodzie.
  • 100 m przy słonecznej pogodzie.
  • 150 m przy deszczowej pogodzie
  • 250 m przy słonecznej pogodzie.

38.

Zrzut ekranu symulatora przedstawia

 

  • blokadę liniową jednoodstępową typu Eap z posterunkiem odstępowym na szlaku.
  • blokadę liniową wieloodstępową typu Eac, 3 lub 4 stawną.
  • samoczynną sygnalizację przejazdową typu SPA-2.
  • kostkowy pulpit nastawczy.

39.

System komputerowy MOR-3 jest stosowany do

  • sterowania ruchem kolejowym.
  • planowania remontów urządzeń srk.
  • ochrony przejazdów kolejowo-drogowych.
  • oceniania stopnia zużycia elementów urządzeń srk

40.

Zgodnie z zapisami zawartymi w instrukcji Ie-7, kierowanie, organizacja i realizacja badań diagnostycznych w zakresie procesu diagnostycznego urządzeń srk należy do obowiązków

  • montera urządzeń srk.
  • diagnosty urządzeń srk.
  • głównego inżyniera urządzeń srk.
  • inspektora diagnosty urządzeń srk.

26.

Do bocznikowania obwodów SOT niskiej częstotliwości należy używać bocznika o impedancji

  • 0,05 Ω
  • 0,10 Ω
  • 0,15 Ω
  • 0,20 Ω

Zakończ test i sprawdź odpowiedzi