Egzamin E21-teoretyczny

  • Rok: 2019
  • Pytań: 40

1.

Symbol graficzny budynku nastawni parterowej mechanicznej, stosowany na planach schematycznych urządzeń srk przedstawiono na rysunku

  • Odpowiedź A
  • Odpowiedź B
  • Odpowiedź C
  • Odpowiedź D

2.

Na fragmencie planu schematycznego stacji symbol graficzny Wk4 wskazany czerwoną strzałką oznacza wykolejnicę

  • pojedynczą zdjętą z toru.
  • pojedynczą nałożoną na tor.
  • z dwoma sygnałami zamknięcia toru.
  • podwójną nałożoną na tory rozgałęziające się na rozjeździe.

3.

Zamki trzpieniowe zabudowane w zwrotnicy rozjazdu, uzależnione na nastawni w płaskiej skrzyni kluczowej, są elementem urządzeń zewnętrznych

  • mechanicznych scentralizowanych.
  • elektrycznych przekaźnikowych.
  • elektrycznych komputerowych.
  • mechanicznych kluczowych.

4.

Do zamykania drogi przebiegu w urządzeniach mechanicznych scentralizowanych służy

  • zamek zerowy.
  • dźwignia ryglowa.
  • drążek przebiegowy.
  • dźwignia zwrotnicowa.

5.

Za napięcie bezpieczne w obwodach prądu przemiennego w normalnych warunkach uważane jest napięcie o wartości

  • 50 V
  • 60 V
  • 80 V
  • 100 V

6.

Semafor usytuowany w minimalnej wymaganej skrajni w obrębie stacji przy torze zelektryfikowanym musi być

  • zerowany.
  • uszyniony.
  • uziemiony.
  • uziemiony i zerowany.

7.

Przewód ochronny na schematach elektrycznych jest oznaczany symbolem literowym

  • GLZ
  • PE
  • L
  • N

8.

Przymus zwrotu zgody w elektromechanicznej blokadzie stacyjnej na nastawniach dysponujących jest realizowany poprzez

  • przeciwwtórność liniową.
  • przeciwwtórność stacyjną.
  • zastawkę elektryczną nad blokiem końcowym.
  • zastawkę elektryczną nad blokiem początkowym.

9.

Na przedstawionym schemacie blokady stacyjnej cyfrą 1 oznaczono

  • zestyki własne bloku dania nakazu na przebieg spod semafora A1/2 .
  • blok dania nakazu na przebieg spod semafora A1/2 .
  • blok otrzymania nakazu na przebieg a1 .
  • zestyki drążka przebiegowego a1 .

10.

Urządzeniem kontroli niezajętości toru złożonym między innymi z kasety z kartami, czujnika koła i łączy transmisyjnych jest

  • elektroniczny licznik osi.
  • klasyczny obwód torowy.
  • przycisk szynowy typu Neptun.
  • elektroniczny obwód nakładany.

11.

W celu odseparowania prądu sygnałowego do sterowania ruchem kolejowym od powrotnego prądu trakcyjnego jest

  • dławik torowy.
  • przekaźnik torowy.
  • dławik wyrównawczy.
  • elektromagnes torowy.

12.

W celu poinformowania drużyny trakcyjnej o stanie sprawności urządzeń sygnalizacji na przejazdach kolejowo-drogowych są zabudowane

  • tarcze ostrzegawcze przejazdowe.
  • wskaźniki uprzedzające W11a.
  • wskaźniki ostrzegania W6.
  • sygnalizatory drogowe.

13.

Kable odcinkowe prowadzące z nastawni do urządzeń przytorowych należy oznaczyć numeracją

  • jednocyfrową.
  • dwucyfrową
  • trzycyfrową.
  • czterocyfrową.

14.

Na rysunku jest przedstawiony układ do pomiaru rezystancji izolacji kabla przy użyciu

  • mikrowoltomierza.
  • miliwoltomierza.
  • megaomomierza.
  • miliomomierza.

15.

Głębokość rowu zgodnie z instrukcją Ie-4 przy układaniu kabla sygnałowego w obrębie stacji powinna wynosić minimum

  • 0,5 m
  • 0,8 m
  • 1,0 m
  • 1,5 m

16.

Podstawowe zasilanie nowobudowanych urządzeń srk zgodnie z instrukcją Ie-4 powinno odbywać się z

  • dwóch niezależnych sieci energetycznych prądu przemiennego.
  • dwóch niezależnych sieci energetycznych prądu stałego.
  • agregatu spalinowo-elektrycznego.
  • baterii akumulatorów.

17.

Na pulpicie nastawczym urządzeń przekaźnikowych typu E przycisk Kr służy do

  • przestawienia zwrotnicy.
  • bocznikowania izolacji zwrotnicowej.
  • zwolnienia przebiegów zorganizowanych.
  • likwidacji sygnalizacji rozprucia zwrotnicy.

18.

Jednym z typów samoczynnych systemów przejazdowych służących do zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowo-drogowych jest

  • RASP-4
  • SWDR
  • DSAT
  • MOR

19.

Przekaźnikowo-komputerowym systemem monitorowego odwzorowania stacji, którym zastąpić można pulpit kostkowy, jest

  • Ebiscreen-3
  • MOR-1
  • SKZR
  • MILO

20.

Podzespołem pozwalającym uzyskać prawidłową wartość siły trzymania w elektrycznym napędzie zwrotnicowym jest

  • urządzenie sterująco-nastawcze.
  • przekładnia mechaniczna.
  • siłownik hydrauliczny.
  • sprzęgło zaporowe.

21.

Którą kombinację świateł powinien wyświetlać semafor powtarzający, jeżeli na semaforze wjazdowym wyświetlany jest sygnał „Stój”?

  • Odpowiedź A
  • Odpowiedź B
  • Odpowiedź C
  • Odpowiedź D

22.

Podczas wyjazdu pociągu na szlak powinna zostać zwolniona zastawka nad blokiem początkowym po

  • zablokowaniu bloku początkowego na nastawni wyprawiającej pociąg.
  • cofnięciu drążka przebiegowego do stanu zasadniczego.
  • zmianie obrazu semafora wyjazdowego na sygnał „Stój”.
  • zwolnieniu przebiegu.

23.

Oględziny szczęki, szyny jezdnej podnoszonej, łączników szynowych i odciągów, spoiny ramy odciągów i prętów dystansowych pod względem pęknięć i deformacji są przeprowadzane podczas obsługi technicznej

  • napędów zwrotnicowych.
  • zamka trzpieniowego.
  • hamulców torowych.
  • wykolejnicy.

24.

Konserwacja mechanicznego napędu zwrotnicowego z kontrolą iglic obejmuje sprawdzenie między innymi

  • zapadek przeciwzwrotnych dźwigni, pracy drążków przebiegowych i pewności mocowania poprzeczek do ławy dźwigniowej.
  • suwaków i nasadek zależności, działania kolejników i napędów suwaków oraz wyłączników przebiegów sprzecznych.
  • poprawności działania dźwigni kątowej, segmentu kontrolującego i suwaków kontrolnych.
  • złączy pędniowych, zwrotni głównej naprężaczy oraz osi krążków zwrotów załomowych.

25.

Podczas nieprawidłowego działania izolowanych obwodów torowych pomiar wartości natężenia prądu stanu jałowego i spadku napięcia na uzwojeniu należy zmierzyć na zaciskach

  • silnika elektrycznego napędu zwrotnicowego.
  • induktora blokowego.
  • transformatora REJ.
  • przekaźnika JRV.

26.

Przedstawiony fragment karty z instrukcji Ie-7 dotyczy sprawdzeń'

  • obwodów torowych.
  • kontrolerów położenia iglic rozjazdu.
  • elektrycznego napędu zwrotnicowego.
  • mechanicznego napędu zwrotnicowego.

27.

Którego przyrządu należy użyć do pomiaru bezpośredniego grubości suwaka nastawczego?

  • Sprawdzianu typu C.
  • Głębokościomierza.
  • Szczelinomierza.
  • Suwmiarki.

28.

Widoczność wskazań semafora wjazdowego na linii pierwszorzędnej dla prędkości pociągu do 120 km/h powinna wynosić co najmniej

  • 100 m
  • 200 m
  • 300 m
  • 400 m

29.

W semaforze odstępowym 220 wieloodstępowej (samoczynnej) blokady liniowej nastąpiło przepalenie żarówki światła pomarańczowego. Skutkiem tego jest

  • świecenie światła ciągłego zielonego na semaforze 220
  • wyświetlenie światła pomarańczowego na semaforze A
  • wyświetlenie sygnału „Stój” na semaforze 220
  • całkowite wygaszenie świateł semafora 220

30.

Który wskaźnik powinien być ustawiony przed semaforem wieloodstępowej (samoczynnej) blokady liniowej, którego obraz sygnałowy może nie być widoczny w sposób ciągły z wymaganej odległości?

  • Odpowiedź A
  • Odpowiedź B
  • Odpowiedź C
  • Odpowiedź D

31.

W celu umożliwienia wykonania regulacji wartości napięcia zasilającego żarówki w komorze semafora świetlnego jest zabudowany transformator

  • oddzielający.
  • separacyjny.
  • sygnałowy.
  • torowy.

32.

Przeglądu przedstawionego urządzenia należy dokonać na podstawie dokumentacji techniczno-ruchowej

  • elektromagnesu torowego SHP.
  • głowicy torowej licznika osi.
  • czujnika CTII.
  • przekaźnika torowego.

33.

Według zapisów fragmentu instrukcji Ie–12 opórka zastawki zerwania pędni w napędach zabudowanych w rozjazdach o skoku iglicy 140 mm powinna mieć szerokość

  • 10 ± 0,4 mm
  • 20 ± 0,4 mm
  • 80 ± 0,4 mm
  • 120 ± 0,4 mm

34.

Regulację napięcia na wyjściu transformatora zasilającego obwód torowy należy wykonać przez zmianę

  • obciążenia po stronie pierwotnej transformatora.
  • odczepów uzwojenia wtórnego.
  • długości odcinka izolowanego.
  • . odbiornika torowego.

35.

Na podstawie fragmentu instrukcji Ie-3 należy przeprowadzić sprawdzenie urządzeń

  • detekcji stanów awaryjnych taboru.
  • samoczynnego systemu przejazdowego.
  • kontroli niezajętości torów i rozjazdów.
  • wieloodstępowej (samoczynnej) blokady liniowej.

36.

Symbole graficzne w kolorze żółtym przedstawione na rysunku, stosowane na komputerowych pulpitach z blokadą samoczynną informują, że

  • żądano ustawienia kierunku blokady od stacji A do stacji B.
  • blokada od stacji A do stacji B jest w stanie neutralnym.
  • ustawiono kierunek blokady od stacji A do stacji B.
  • trwa zwalnianie blokady od stacji A do stacji B.

37.

Symbole w kolorze zielonym przedstawione na rysunku stosowane na komputerowych pulpitach nastawczych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oznaczają

  • zwrotnicę utwierdzoną w przebiegu.
  • sygnał zezwalający dla manewru.
  • sygnał zezwalający dla pociągu.
  • wykolejnicę zdjętą z toru.

38.

W czasie sprawdzania stanu samoczynnej blokady liniowej po wypadku kolejowym należy między innymi sprawdzić

  • elementy współpracujące z blokiem Ko.
  • przeciwwtórność liniową.
  • bloki Po, Ko i Poz.
  • kierunek blokady.

39.

Zapisy o rozpoczęciu wykonywania zabiegów obsługi technicznej urządzeń wieloodstępowej (samoczynnej) blokady liniowej należy dokonać w

  • protokole sprawdzania urządzeń SBL.
  • dokumentacji techniczno-ruchowej SBL.
  • książce kontroli urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
  • wykazie urządzeń podlegających badaniom diagnostycznym.

40.

Przedstawiony fragment tabeli z instrukcji Ie-12 dotyczy pomiarów

  • kabli.
  • sygnalizatorów.
  • baterii akumulatorów.
  • napędów zwrotnicowych.

Zakończ test i sprawdź odpowiedzi